Moda zrównoważona często określana jest także mianem mody ekologicznej, mającej bardziej sprzyjać środowisku naturalnemu, wprowadzając zmiany nie tylko w cyklu produkcji odzieży, ale również jej dystrybucji. W przeciwieństwie do mody fast fashion ta zrównoważona nie bazuje na kolekcjach jednosezonowych. Projektowana odzież z założenia ma być wytwarzana tak, by służyć użytkownikom długie lata.
Zrównoważona moda – trudna, ale perspektywiczna
Idea dłuższego noszenia odzieży czy dawania im nowego życia cieszy się coraz większą popularnością wśród społeczeństwa, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Nic więc dziwnego w tym, że pomimo panującej na świecie pandemii, w dalszym ciągu zainteresowanie zakupami w secondhandach systematycznie wzrasta. Niestety, choć dawanie ubraniom nowego życia cieszy się coraz większym zainteresowaniem, to w dalszym ciągu pewna cześć społeczeństwa (szacuje się, że jest to nawet 20-30%) nie jest zainteresowana zapoznaniem się z kampaniami edukacyjnymi dotyczącymi zrównoważonej mody, organizowanymi przez coraz więcej marek odzieżowych.
Budowanie świadomości znaczenia recyklingu odzieży
Być może niewiele osób ma tego świadomość, ale współcześnie branża modowa odpowiada nawet za 20% zanieczyszczeń wód na świecie, a zużycie chemikaliów w tym przypadku sięgać może nawet 25%. W związku z tym, że nie istnieją obecnie przepisy prawne pozwalające na zmniejszenie takiego stanu rzeczy przedsiębiorstwom, które chronią środowisko naturalne, nie pozostaje nic innego, jak zadbać o edukację społeczeństwa w zakresie zrównoważonej mody.
W branży odzieżowej modele biznesowe zmieniają się dość często, a to niesie ze sobą konieczność poniesienia dość dużych inwestycji na nowe technologie, dzięki którym możliwe jest skuteczne przywrócenie do obiegu odpadów tekstylnych. Dodatkowo dobrym rozwiązaniem jest inwestycja w alternatywne materiały, bezpieczne dla środowiska i ludzi.
Choć w zrównoważonej modzie recykling jest bardzo ważny, to jednak nie jest wystarczający (przy założeniu, że tylko 8% ubrań trafia do ponownego użytku, a zaledwie 10% trafia do przerobienia na czyściwo dla przemysłu i paliwo alternatywne). W dalszym ciągu większość ubrań (nawet 80%!), która nie nadaje się do użytku, jest palona lub ląduje na wysypisku śmieci.
Potrzeba zmian i edukacji
Choć zarówno w Polsce, jak i na świecie konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego, że ich wybory zakupowe mają w rzeczywistości bardzo duże znaczenie dla środowiska naturalnego, to jednak w dalszym ciągu branża modowa generuje zbyt wysokie zanieczyszczenia. Choć wiele marek dostosowuje się do zasad zrównoważonej mody, to jednak w dalszym ciągu znaczna część z nich nie zmieniła swoich strategii biznesowych na takie, które byłby bardziej przyjazne środowisku.
Choć część marek podąża za zrównoważoną modą, to jednak kluczem do osiągnięcia sukcesu jest zachęcenie konsumenta do podobnego myślenia, co jak się okazuje, niestety wcale takie proste nie jest. Dlatego ważna jest edukacja i dobra komunikacja na linii marka-konsument. Ciekawym rozwiązaniem, stosowanym w wielu krajach na świecie może być eksperymentowanie z różnymi modelami biznesowymi. W sektorze odzieżowym dużym zainteresowaniem cieszy się odsprzedaż (resale) czy wypożyczanie (renting).